Varning för starka bilder i inlägget.
 
Vi bestämde redan i Oktober att vi skulle på skidresa med några kompisar under nyår. Målet var då Trysil, och stuga samt skipass bokades. Vi blev tillslut 10 personer med på resan, och det var ett riktigt härligt gäng. Jag jobbade min sista dag den 23/12, och skulle vara långledig till den 4/1. 
 
Resan började riktigt bra. När vi kom fram till stugan installerade vi oss, och startade bastun direkt. Det var ca -22C ute och vi sprang ut nakna i snön från bastun, och in igen. Första kvällen lyckades vi få in hela 10 pers i en bastu som kanske egentligen var gjord för 6-8 pers. Vi skålade in resan allihopa i bastun. 
 
Första skiddagen var KALL! Riktigt bra förmiddag, men då det säkerligen var -10-15C ute i backarna, och jag hade en fleecetröja för lite så blev eftermiddagen riktigt kall. Åket ned till bilen var så kallt, och jag var rädd att ramla för jag var så stel. Kvällen spenderades i bastun, och i snön. Och med mycket spel, skratt och vin.
 
Dag två var riktigt bra skidåkning! Det var inte lika kallt ute, och jag hade den extra fleecetröjan på mig iallafall. Lite sol fick vi allt, och jag kände att allt gick toppen. Vi gick in i en värmestuga/restaurang på lunchen, och jag köpte en gulashsoppa i limpa till S. Ångrade snabbt att jag inte beställde en själv då den var gudomligt god. Skulle jag köpa? Äsch, det är en hel vecka kvar, jag köper en annan dag ;)
 
Strax efter lunch möttes vi alla upp i backen för att ta oss ned tillsammans. Folket åkte före, och jag åkte näst sist, S åkte efter mig. I en väldigt långsam högersväng tappade jag helt fäste, och tumlade runt i luften och landade på högersidan. I vurpan hörde jag ett ljud, som lät som att en gren knäcktes. Min skida löste inte ut på vänsterfoten, och jag märkte direkt att smärtan var punktlig och skarp. Fotknölen, på utsidan av foten, där gjorde det ont. 
 
Det gjorde bara ont i 1 minut, och när jag rörde mig, men sedan släppte den skarpa smärtan. Eftersom jag aldrig brutit något, ens stukat något så misstänkte jag en stukad fot. Hur man ens kan stuka en fot i en pjäxa..? 
 
En kille, Rasmus, på skoter kom och hämtade upp mig. Och färden ned för hela backen var guppande, och smärtfull. När vi kom ned till parkeringen mötte S upp mig som åkt skidor ned, och vi åkte vidare till legesenter i Trysil. Där visar det sig att mycket riktigt att min fotled är bruten, och jag behöver gips i 6 veckor. Jippie..! Såhär såg min ankel ut innan den gipsades:
 
 
Dagarna efter spenderades i stugan, och vår nyårsafton spenderade jag med mycket Alvedon och gott sällskap. Jag farade för resan hem i bilen, då det gjorde ont så fort jag rörde gipset. Den sista kvällen var riktigt jobbig, då gjorde det riktigt ont. Resan hem gick dock bra, och kvällen hemma spenderades verkligen i högläge och med hopp om att slippa åka in till akuten.
 
Första dagen hemma visste jag att jag var tvungen att åka in till akuten. Jag jobbade hemifrån några timmar, för att sedan ringa 1177. Mycket riktigt, jag skulle ta mig upp till NÄL. S körde mig, men vi blev omdirigerade att åka till Uddevalla, då de har ortopedi-avdelningen där. Det var ingen lång väntan, och allt gick ganska fort. Jag blev av med gipset som hade börjat skava, och det var en hemsk känsla att ta ur en endast 6 dagar gammal fraktur ur ett gips - usch. Jag var skakis och det gjorde väldigt ont. Blev röntgad och känd på, och det visar sig att frakturen behöver opereras. Min svullna och gula fot såg ut såhär:
 
 
Jag får gipsskena och starka tabletter, och blir hemskickad med infon att jag kan bli inringd för operation när som helst. Vi var hemma vid 12 på natten, och redan 8h senare ringer de mig och ber mig komma in. 
 
Vid 11 blev jag nedsövd (läskigt, första gången), och vaknade sedan upp vid 15-16 och allt är ett stort blurr från den dagen. Världens mest omtänksamma sköterskor på uppvaket minns jag iallafall. På vägen hem i bilen blev jag så åksjuk att S var tvungen att stanna bilen och sänka temperaturen till det lägsta. Vi sa snabbt hej och åt hos svärföräldrarna, och sedan somnade jag gott på soffan med benet i högläge. 

3 kommentarer

Elinor

10 Jan 2015 18:52

Åååå fy, men lilla vännen! <3 Hoppas det blir bättre direkt!

Maaalin

10 Jan 2015 19:01

Krya på dig! <3

Svar: Tack Malin, vad snällt. Jag gör så gott jag kan ;)
Jenny B

Rebecca

11 Jan 2015 19:43

usch stackare! Krya på dig!

Svar: Tack <3
Jag försöker :)
Jenny B

Kommentera

Publiceras ej